En turbo som havarer er kostbart. Det er ett par grunner som går igjen som hovedårsaken til turbohavari. Heldigvis er det viktigste du gjør ganske enkelt, nemlig sørge for at bilen har nok, og god olje!
Hvorfor blir Turbo ødelagt
Det er flere årsaker til at en turbo kan gå i stykker, men det er tre årsaker som står for 90% av tilfellene for at turboer går i stykker. Det er faktisk kun 1% av turbohavari som skyldes produksjonsfeil. Dette er de tre vanligste årsakene.
Dårlig/ kontaminert motorolje – Selv om du har tilstrekkelig med olje så er ikke det nødvendigvis bra nok. Olje blir dårlig etterhvert, og filteret må byttes etter faste intervaller. Hvis dette ikke blir gjort blir oljen dårlig og det fører til dårlig smøring og varmgang. På en litt eldre bil kan det være en god investering og heller ta oljeskift litt oftere, og aldri senere enn hva intervallet for bilen/ oljen din er.
Se hvordan du bytter olje selv her!
Mangel på olje – De fleste nyere biler har en sensor, men har du peilepinne burde du sjekke oljenivået ganske ofte. Hvis bilen bruker olje er det lurt å skru av bunnpanna og finne ut om det lekker, la f.eks. en papplate ligge under bilen. Oljelekkasjer er viktig å få fikset så tidlig så mulig.
Les mer om hvordan å finne oljelekkasje her!
Fremmedlegemer – Har dette først skjedd så er det ofte ikke så mye å gjøre med det. Noen ganger kan en overhaling av turboen redde den. Det som er veldig viktig er at når ny turbo monteres må man vite hvor dette kom fra. Hvis det er på grunn av en lekkasje at noe har kommet inn er det store sjanser for at det skjer igjen om det ikke feilsøkes grundig.
Har turboen din havarert? Dette er hva det koster å fikse
Hvordan vedlikeholde turbo
Det aller viktigste du gjør er å følge intervaller for skifte av olje og oljefilter, og sørge for at det alltid er tilstrekkelig med olje.
Turboen burde få mulighet til å varme seg opp før den kjøres hardt. Det samme gjelder også for å la den få kjølt seg ned igjen. Les mer om hvorfor det er viktig å la turboen få avkjøle seg her!
På de aller fleste biler så fungerer turboen på den måten at den gjør opp for at bilen har en liten motor. Ikke at du har masse krefter i utgangspunktet, og deretter en turbo som gjør at du får mye mer krefter enn hva du i utgangspunktet trenger. Derfor er det viktig å fortsatt gire ned før du f.eks. gjør er forbikjøring. Heller ikke ha som en vane å hele tiden ha høyt turtall hvor turboen må jobbe hardt.
Pass spesielt på at du aldri skrur av tenningen rett etter du har akselerert! Om du skrur av motoren mens bilen har høyt turtall vil turboen spinne raskt rundt, men den vil ikke få olje til å smøre turboen!
Sørg for å kjøpe bruktbil som er vedlikeholdt
Ved kjøp av bruktbil er det vanskelig å vite om eieren har kjørt bilen hardt, og tatt vare på turboen. Det er derimot ganske lett å sjekke om oljeservice og andre servicer har blitt tatt.
Hvordan trimme motor! Alt om tuning
Spesielt når bilen begynner å bli litt eldre kan dette ha mye å si for hvor mye lengre turboen kommer til å fungere. Mange tar oljeskift selv, men det burde fortsatt foreligge noe dokumentasjon på hvor ofte det har blitt gjort.
Er det mulig å kjøre med defekt turbo?
Dette burde unngås! selv om bilen muligens kjører så vil det være med meget redusert effekt, men det er ikke det største problemet. Turboen kan havarere enda mer, og partikler (metall) kan komme videre inn og gjøre veldig store skader.
Les mer om hva en turbo er og hvordan den fungerer her!
Mistenker du at turboen har havarert vil det kunne spare deg for en mye større regning at du lar bilen stå til den har vært på ett verksted og turboen har blitt inspisert.