De siste årene har det blitt stadig mer populært å få lakkert felger. Det er ikke så mange år siden sorte felger ikke var noe man så veldig ofte, nå er de overalt. Har du lyst på felger i en annen farge, eller er de bare skadet i lakke så de burde lakkeres opp? Her får du svar på det du lurer på om lakkering av felger.
Når du skal lakkere er det viktig med verneutstyr og at du står ett sted som er ventilert.
Hvordan eikene på felgene dine er har mye å si for hvor vanskelig jobben er. Er det doble eiker og uthulinger i de så er det vanskeligere å komme godt til med lakkering. Det er selvsagt fortsatt mulig, men bare vær klar over at disse vinklene er de som er de mest utfordrende.
Hvordan felger lakkeres
For at resultatet skal bli godt må grunnlaget også være godt. Det starter med at felgene må vaskes veldig nøye, selv innsiden av felgene uansett om du ikke skal lakkere de på innsiden. Bruk produkter som er beregnet for å vaske felgene, du kan også bruke en bremserens for å få bort mye av møkket som er på innsiden av felgen hvor det kanskje ikke blir vasket så ofte. Før du begynner med vaskingen burde ventil og balanserings lodd som er på felgen fjernes. Så må felgene vaskes til de er helt rene, hvis dette ikke blir gjort skikkelig så blir heller ikke sluttresultatet fint.
Pulverlakkering er mulig, men det trengs en god del utstyr, og varme for å herde lakken etter jobben er gjort. De fleste bruker lakk fra sprayboks for å lakkere felgene selv, husk at det er store forskjellen blant spraybokslakk også. Når det lakkeres med sprayboks så kommer ikke lakkeringen til å vare like lenge som det ellers ville gjort, men hvis det gjøres ordentlig så kan man fortsatt få ett godt resultat.
Pris for å få lakkert felger
Prisen for å lakkert felgene ligger typisk mellom 1000-3000 kr per felg. Har felgene skader som må utbedredes kan det fort bli vesentlig dyrere, avhengig av hvor mange og hvor store disse skadene er. Hvilken lakk du ønsker at skal brukes har også litt å si for prisen, siden det er prisforskjeller på lakken.
Etter at felgene er lakkert så må dekkene settes på igjen, eventuelt nye dekk. Kjøper du nye dekk på samme sted som du får de lakkert så burde du prøve å få enda litt mer rabatt. Hør også rundt med flere verksteder for å få den beste prisen, her er det mye å spare. Etter dekkene er balansert så må de balanseres. Her burde du prøve å få det inkludert i prisen, men det skal ikke koste mye når du uansett lakkerer felgene for deg. Tar du de til ett verksted så koster det som regel noen hundrelapper per dekk for å få det balansert.
Lurer du på om felgene har så mye skader at de ikke er verdt å få fikset og lakkert opp så er det noe lakkverkstedet kan hjelpe deg med å finne ut av. Har felgene vært involvert i en kræsj/ ulykke så må du uansett få de inspisert av ett verksted for å finne ut av om de kan reddes. Hvis felgene bare har små skader så er det ikke sikkert at de må lakkeres opp helt. Dette er noe du må ta med ett lakkverksted siden det varierer på hver felg ut ifra hvor store skader det er på felgen. Er det store skader så kan det i noen tilfeller fikses med sveising av profesjonelle felgverksteder så felgene blir bra igjen.
Husk at hvis du skal selge bilen med felgene igjen så vil det være positivt at jobben er gjort profesjonelt. Ønsker du deg derimot bare å få noen sorte felger for vinteren som kler bilen godt så er det noe du kan få til rimelig selv med ett godt resultat så lenge du gjør prosessen grundig.
Hvordan lakkere felger selv
Det er mulig å lakkere bilfelger selv, men resultatet blir sannsynligvis ikke like godt som hos ett lakkverksted. Det første du må bestemme deg for er om du vil bruke lakkbokser eller pulverlakkering for felgene. Vi tar ikke for oss hvordan du pulverlakkerer felgene selv i denne artikkelen, for det er ikke noe de fleste velger uansett. Velger du å pulverlakkere de selv så trengs det mye mer utstyr enn hvis du går for spraybokslakk.
Les mer om hvordan du kan fikse kantkjørte felger selv her.
Du må følge instruksjonen nøye for de produktene du kjøper, her kan det være forskjeller mellom hvordan produsentene anbefaler at det skal gjøres.
Det beste er å kjøpe ett reparasjonssett for felger, gjerne med lakk også. Det er alltid en fordel å bruke primer, lakk osv fra samme produsent for da er det større sannsynlighet for at de fungerer bra sammen. Det er ikke et krav, men har du muligheten til å gjøre det så er det absolutt å anbefale. Hvis du ikke har noen skader i felgen så trenger du ikke et reparasjonssett, men det er veldig sjeldent at noen har felger de ønsker å lakkere selv som ikke har noen skader i seg.
Små skader burde utbredes når felgen skal lakkeres. Både for det visuelle, men det er heller ikke bra å lakkere felger som har skader for da kommer ikke lakken til å bli så god som den kan bli.
Lakkering av aluminiumsfelger
Sandblåsing av aluminiumsfelger fjerner unødvendig mye av aluminiumet. Glassblåsing utført av noen som kan det kan være det mest gunstige mange tilfeller. I reparasjonssett for felger følger det derimot som regel med sandpapipir som er bra nok til at du kan få ett godt resultat. Det groveste sandpapiret skal kun brukes der det er skader på felgen, så skal skaden fylles opp så felgen blir helt glatt og fin igjen der det har vært skade.
Som regel er det flytende aluminium som skal brukes etter du har vasket over etter pussing med sandpapir. Dette brukes for å fikse selve skaden, og det flytene aluminiumet fyller opp der du har slipt ned med sandpapir. Det er lurt å maskere opp, det sparer deg for endel jobb senere så det flytene aluminiumet kun er der du trenger det. Nå er det veldig viktig at du følger instruksjonene fra produsenten for hvor lenge det skal tørke.
Det flytende aluminiumet må når det har tørket så lenge som det skal pusses ned med fint sandpapir. Etter dette skal det vaskes grundig igjen, bruk gjerne trykkluft først for å få bort alt støvet etter du har pusset med sandpapir. Før på en god filler primer (grunning) som egner seg på felger, du kan gjerne gjøre det i tre omganger så du er sikker på at det blir godt påført. Etter det er det lurt å gå over med sandpapir igjen. Her kan du bruke våtsliping men det skal ikke være nødvendig vanligvis.
Hvis du ser eller merker noen ujevnheter nå så må du prøve å slipe det enda bedre. Det du ser og merker av ujevnheter kommer også til å være der når felgen er lakkert hvis du ikke utbreder det bedre før lakkering.
Velg en sprayboks med lakk av god kvalitet, ser det bra ut etter 3 lag så trenger du ikke mer enn det. Husk å fokuser på de områdene som ikke er flate også, det gjør du enkelt ved å vinkle sprayboksen litt når du lakkerer.
Når du skal ha på klarlakken, som må være beregnet på felger så skal 3 og siste laget være litt tykt. Det skal ikke renne av det, men det skal være godt med klarlakk. Klarlakken er med å beskytter og gjør at lakken holder seg fin lengst mulig. Derfor vil klarlakk som er godt påført gjøre at den nylakkerte felgen varer lengre. Mellom hvert steg her så må du følge anvisningene om hvor lenge de forksjellige produktene skal tørke, siden det avhenger fra produsent til produsent.
Lakkere felg uten å ta av dekket
Hvis du ikke ønsker å ta av dekket så er det mulig å lakkere felgen med det på. Du må skru hjulet av fra bilen så du får lakkert innsiden av felgen, og det er uansett ikke lurt å stå i nærheten av bilen når du lakkerer. Bruk pappplater som du legger i mellom sporet av felgen og dekket, og dekk til hele dekket med plast. Resultatet blir deretter, men det sparer deg for litt jobb og penger for å ikke måtte få hjulet balansert.
Lakkere felger med Plasti Dip
Plasti Dip er en slags gummimaling som er litt enklere å jobbe med enn å lakkere. Det kreves ikke så mange forskjellige produkter for å plasti dipe, og det kan også fjernes enklere. Med flere strøk, gjerne 5-6 blir det faktisk enklere å fjerne plasti dipen.
Felgene må vaskes like nøye som om du forberedte de for lakkering, og det er veldig viktig at de er 100% tørre. Hvis de ikke er helt tørre så fungere ikke Plasti Dipen som den skal.
De fleste velger å la dekket stå på felgen, og bare maskerer opp veldig godt. Det går å gjøre på denne måten, men da krever det litt presisjon så du får sprayet kanten av felgen uten å spraye dekket. Papp mellom dekket og felgen fungerer bra, ellers kan maskeringsteip også brukes.
Det første laget med Plasti Dip skal være veldig tynt, om du fortsatt ser fargen på felgen tydelig så er det bare bra. Se an etter ca 5 lag, syntes du det trengs flere lag er det ikke noe i veien med det. Følg anvisningen fra produsenten nøye.
Hvorfor lakkere felger
Grunnen til at du vil lakkere felgene er ofte det som bestemmer hvordan felgene burde lakkeres. Har du en ny bil og de har blitt skadet så de lakkeres opp igjen så er det nok best å sette den jobben til profesjonelle. Har du noen felger som kanskje ikke er så mye verdt lenger, og du kanskje ønsker å få deg noen sorte felger så kan det at du kan gjøre den jobben selv. Poenget er at du burde ikke begynne å lakkere felgene til en helt ny Tesla eller BMW selv, for da kommer du til å ødelegge verdien på de. Får du derimot tak i noen som er rimelige så kan du få ett godt resultat ved å gjøre jobben selv.
Hvilket resultat som du er fornøyd med bestemmer også hva du burde velge. Hvis det skal være helt perfekt, og du ikke ønsker å bruke mye tid på det selv så er det ikke noe annet å gjøre enn å få ett lakkverksted til å gjøre jobben for deg. De aller fleste velger også denne løsningen. Hvis du derimot har lyst til å spare litt penger, og samtidig har lyst på felger i en annen farge så er det noe som absolutt er mulig å få til selv,