Subaru Levorg – Bilen som forsvant fra Norge

Hjem » Blog » Bilnytt » Subaru Levorg – Bilen som forsvant fra Norge

Det ble aldri solgt så mange Subaru Levorg i Norge, men den er faktisk fortsatt i produksjon for blant annet Australske markeder. Produksjon for Levorg er i Japan.

Navnet Levorg er hentet fra bokstavene i Legacy, Revolution, Touring. Selve plattformen Levorg er produsert på er den samme som WRX, Legacy og Impreza.

Salget av Subaru Levorg startet allerede i 2014 i Japan, mens den ble introdusert for Europeiske markeder i 2015.

Første generasjon Levorg – Dette er den som ble solgt i Norge, men det varte kun noen få år. Den ble levert med en 1.6 L bensinmotor (FB16), alle hadde automatgir og firehjulsdrift.

Det er ikke til å legge skjul på at den har mange likheter med Subaru WRX, spesielt fronten er veldig lik. Subaru prøvde heller ikke å skjule at Levorg skulle være rally inspirert. I Norge har vi vært ganske vant med stasjonsvogner, men i andre markeder er de mer sjeldne. Det er også en av grunnene til at Levorg har blitt såpass ikonisk.

Perfekt norgesbil

På mange måter var Subaru Levorg en perfekt Norgesbil. Bortsett fra at bilen var lav, som nordmenn ikke alltid liker så godt hadde den stort sett det som skal til for å bli en storselger her til lands.

Stasjonsvogn med firehjulsdrift er noe det har blitt solgt veldig mye av, og her stilte Levorg sterkt. Med den første motoren den kom med på 1.6 Liter så ble heller ikke avgiftene så ille. Det var når den ble lansert med en 2.0 Liter derimot at den mistet mulighetene til å bli en stor suksess i Norge.

Den ville rett og slett ha blitt for dyr her til lands. og det er også grunnen til at den ikke ble tilbydd på norske markeder. For Levorg har solgt godt i mange markeder, og blant de som har eid den så scorer den også godt på tilfredshet.

Mulighet for gode bruktbilkjøp

De (få) Levorg som er på bruktbilmarkedet begynner å bli noen år gamle, og det er mulig å få tak i de til en fornuftig bruktbilpris.

Det er solide biler, og mange av de har heller ikke kjørt mange runder rundt jorda. Hvis du skal sikre deg en er det nok lurt å gjøre det før de har kjørt altfor langt og blir slitne. De fleste som eier en Levorg har nok en liten ekstra forkjærlighet til disse bilene, så det burde være mulig å finne en som er godt holdt.

Faksimile Finn.no

De fleste av de er i god stand, og det er ikke biler som har vært kjent for å ha mye problemer. Men de er jo blitt noen år gamle, så at servicer er fulgt opp er viktig. Det må til med en grundig sjekk, spesielt på slitedeler og av motor.

At den har litt utstyr er også kjekt, det er ikke alle av de som ble levert med tilhengerfeste.

Den er bygget for å innby til aktiv kjøring, og det ble fokusert på å holde vekten nede når de laget Levorg. Det går ikke noe særlig utover det praktiske, bortsett fra at bilen ligger lavt.

Tross dette så har den to isofix seter og plass til en familie på tur. Og med både firehjulsdrift, turbo og stasjonsvogn så er det et godt utgangspunkt for turer hele året, men spesielt vinterstid.

Det virker ikke veldig sannsynlig at Levorg kommer tilbake på det norske markedet. Så dette er en bil som blir mer og mer unik med tiden. Det er heller ikke en bil som det noen ganger har blitt solgt veldig mange av. Skulle det derimot skjedd at den kom tilbake til Norge ville det sannsynligvis blitt som en elektrisk bil.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen