Merker du at det rister når du bremser ned så er det noe som må utbredes raskt. Det kan være flere årsaker til at det rister i rattet og bilen når du bremser, og det er viktig å feilsøke før du konkluderer med hva det skyldes.
Ofte er det bremsene, men det kan skyldes flere andre ting også. Det beste er å starte med det som er lettest å sjekke. Dekk og hjul trenger du kun å jekke opp bilen for å sjekke, og luftrykket sjekker du enkelt på en bensinstasjon.
Klarer du å merke om det er fra en av sidene, eller fra foran eller bak vibrasjonene kommer fra blir det også enklere å finne feilen.
Dekkene – Det enkleste er å starte med å sjekke tilstanden til dekkene.
De skal har riktig lufttrykk og ikke være slitt mer enn hva som er tillat, minst 1.6 mm for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk. Det er hva loven sier, for å ha godt grep burde du ha mer dekkmønster enn det.
Har du store felger på bilen er det heller ikke uvanlig med kast i felgene. Det skjer hvis du kjører f.eks. i ett hull i veien, les mer om hvordan det kan skje og hvordan det kan fikses her.
Hvis dekkene er ujevnt slitt er det ofte en indikasjon på skjevhet i hjulstillingen. Det kan også skyldes at det generelt er slakk i forstillingen. Jekk opp bilen og sjekk hjulene hvis du mistenker at det er slakk i forstillingen. Før du gjør det kan du prøve å snurre hjulet rundt for å være sikker på at det snurrer fritt.
Hvis hjulet ikke snurrer fritt og en av bremsene henger, så les mer om hva du kan med bremser som henger igjen her.
Det gjør du enkelt ved å holde i hver side av hjulet først (kvart på over kvart over) mens bilen er jekket opp. Deretter gjør du det samme mens du har en hånd på topp og en på bunn av hjulet (som en analog klokke viser hel og halv). Når du drar til skal det ikke være noe særlig bevegelse, dra mot deg og innover. Sjekk dette på begge sider.
Bremsene – Nyere biler har slitasjevarsling for bremsene, men det kan fortsatt skje at bremsene blir ødelagt før de er utslitt.
Start med å sjekke bremseskiven for slitasje, rust og hakk/riller. Skiven skal være jevn og ikke for mye slitt ned hvis den er det så må den byttes. For at bremsene skal fungere likt må bremsene alltid byttes ut parvis (på begge sider av bilen).
Hvis bremseskivene eller bremseklossene ikke er ujevnt slitt eller bare generelt utslitte så trenger de heller ikke å byttes. Ofte er problemet med vibrasjoner i ratt ved nedbremsing knyttet til bremsene men langt fra alltid heller.
Om du er usikker på om det er skivebremsene som er årsaken så skal de uansett byttes hvis de er slitt. Les hvordan du bytter bremser selv her.
Bremseskivene blir veldig varme spesielt når du bremser, hvis du kjører i gjennom vann etter det så kan de slå seg/ få kast i seg. Merker du at det rister kun når du bremser så er det en god indikasjon på at det har noe med bremsene å gjøre. Rister det derimot ved gasspådrag også er det mindre sannsynlig at det er relatert til bremsene.
Det er spesielt ved ekstra hard kjøring eller at det kommer noe inn i bremseskivene som ikke skal være der at de går i stykker lenge før de egentlig skal. Feil montering kan også føre til at bremseskivene ikke sitter som de skal og derfor går fortere i stykker.
Bremsevæske – Her er det spesielt de som har litt eldre biler som ikke følger serviceintervallene som de skal som ofte synder. Mange tenker at så lenge EU kontrollen går igjennom så er alt bra, men bremsevæsken er det du som bileier som selv må passe på!
Bremsevæsken skal byttes hvert andre år, i motsetning til flere andre av væskene på biler så blir bremsevæsken dårlig over tid. Det gjelder spesielt i fuktige klimaer som vi har i Norge, og etterhvert kan det gi fatale konsekvenser om du ikke bytte den i følge serviceplanen.
Er du usikker når den ble byttet sist er det nok like greit å gjøre det med engang, du kan også bruke en bremsevæsketester. Les Hvordan du kan bytte bremsevæske selv her.
Er ristingen kun knyttet til nedbremsing?
Hvis ristingen i bilen skjer ved gasspådrag eller med en gang du starter å kjøre kan det være motorfestene. Problemet kan også skyldes motorproblemer, men da vil det også ofte være ujevn gange i motoren involvert.
Har du kjørt fort på dårlige veier så kan det gå hardt utover både for og bakstillingen på bilen. Det kan føre til vibrasjoner i andre tilfeller enn kun ved nedbremsing også.
Er ristingen kun knyttet til nedbremsing så gjelder det å utelukke de mest åpenbare feilene som er skrevet over. Feil i forstillingen er ikke så enkelt å finne ut av på egenhånd, få enten hjelp av en eller ta med bilen til et verksted for å finne ut akkurat hva feilen skyldes.