Er det en ting som er sikkert så er det at nordmenn elsker biler med firehjulsdrift. Nå hvor elektriske biler de siste årene virkelig har blitt populært og vi har faktisk verdens høyeste tetthet av elbiler så melder behovet for 4×4 seg for mange. Det er ikke så mange år siden de fleste elbiler var små biler som ikke hadde så mye å gjøre i kolonnekjøring om vinteren.
Sånn er det heldigvis ikke lenger, og utvalget har blitt stort også for de som ønsker seg firehjulsdrift. At nordmenn ønsker seg firehjulstrekk er ikke så rart, de fleste av oss må ut å kjøre også når det ligger nysnø på veien. Det er om vinteren de fleste trenger 4×4, med den ekstra tryggheten det er å vite at du lettere kommer deg helt frem.
Hvordan produsentene sine firehjulsdriftsystemer fungerer har vi skrevet mer om lenger ned i artikkelen.
Liste over Elbiler i Norge som kan leveres med 4×4!
Merke | Modeller med firehjulsdrift |
Audi | Q4 e-tron, Q8 e-tron, SQ8, e-tron, e-tron GT, e-tron GT RS, e-tron Sportback |
BYD | Tang, Han |
BMW | i4 M50, i5 M60, i7, iX M60, iX xDrive 40, iX xDrive 50, iX xDrive M60, iX1, iX40 |
Fisker | Karma, Ocean |
Ford | Mustang Mach-E, F-Serie 150 Lightning |
Hongqi | E-HS9 |
Hyundai | Ioniq 5, Ioniq 6 |
Hummer | EV |
Jaguar | I-PACE |
Kia | EV6 |
Lexus | RZ |
Lotus | Eletre |
MG | MG4, Marvel R |
Mercedes-Benz | EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV |
NIO | ES8, ET5, ET7 |
Nissan | Ariya |
Polestar | 2 |
Porsche | Taycan, Taycan Cross Turismo, Taycan Sport Turismo |
Seres | SF5 |
Skoda | Enyaq, Enyaq Coupe RS |
Subaru | Solterra |
Tesla | S, 3, X, Y |
Toyota | bZ4X |
VOYAH | FREE |
Volkswagen | ID.4 GTX, ID.5 GTX |
Volvo | C40, XC 40 |
XPeng | G9, P7 |
Familiebiler – Flere av disse bilene er biler som fint kan være eneste bilen for mange familier. Flere av de har hengerfeste og lang rekkevidde som gjør de til gode vinterbiler selv i kalde Norge.
Firehjulsdrift i tradisjonell forstand varierer faktisk veldig hvordan fungerer. Det er forskjell mellom produsentene, og for deg som sjåfør vil du også merke at det er stor forskjell i hvordan de fungerer. Premiummerkene har tradisjonelt benyttet seg av permanent firehjulsdrift, mens de rimeligere produsentene har systemer hvor firehjulsdriften slår inn når det blir glatt.
Elbiler er tunge og derfor vurderer mange piggdekk, les mer om elbiler og piggdekk her!
De alle flere biler med firehjulstrekk bruker mest forhjulsdrift, og lar bakhjulene få drift når det trengs. For de aller fleste fungerer det veldig fint, men man mister litt av egenskapene det gir med å ha følelsen av firehjulsdrift hele tiden.
Fordel med to motorer – Elbiler har faktisk en fordel i forhold til forbrenningsmotorer når det kommer til firehjulsdrift. Siden motoren er lite komplisert i forhold til en forbrenningsmotor har mange produsenter valgt løsningen å sette motorer rett på akselen. Dette gjør at man får to motorer, en på fremre og en på bakerste aksel. I motsetning til en forbrenningsmotor hvor man må få alle kreftene fra samme motor og distribuere kreftene ut til alle hjulene. Dette er også en av grunnene til at flere elbiler kan skilte med akselerasjoner tradisjonelle biler ikke er i nærheten av.
De aller fleste elbiler bruker oppsettet hvor de har to motorer, en på hver aksel. Det er enkelt for produsentene å sette de små motorene rett på akselen. Det gir også deg som sjåfør en bil som har veldig godt feste og mulighet til å distribuere kreftene som du trenger de. Siden man har fått denne muligheten med elbiler vil nok andelen biler med firehjulstrekk på veiene i Norge fortsette å øke de neste årene også.
Hvor mye krefter som gis til hver motor varierer mellom produsentene. Noen har også forsøkt seg med motorer rett på hjulene, det gjør at du muligens i fremtiden vil kjøre rundt med hele fire motorer.
Firehjulsdrift er sikrere – Det er ingen tvil om at firehjulsdrift gir deg en sikrere vinterbil med tanke på fremkommelighet. Du har bedre kontakt med underlaget og derfor bedre grep. Det som er viktig å tenke på er at dette gjelder ikke når du bremser, og hvis du kjører fortere enn du ellers ville gjort siden du har bedre kontakt med underlaget så er det fort gjort at uhellet skjer. Når du må bremse har ikke firehjulsdriften noe å si med sikkerhet lenger, da er det bremsene som gjør jobben, og de fungerer like bra eller dårlig uavhengig av om du har firehjulsdrift.
Les mer her om hvorfor mange egentlig fint klarer seg uten firehjulsdrift
Det er derfor det er så viktig at du ikke kjører fortere enn du ellers ville gjort selv om du har firehjulsdrift, for da blir du plutselig veldig overrasket når du må bremse.
Regenerering – Hvis du ikke har elbil er det kanskje ikke ett ord du er så kjent med. Elbiler bruker regenerering når du bremser for å lade opp batteriet. Du bruker derimot ikke bremsene når du regenerer, og derfor kan bremsene begynne å ruste seg fast hvis du aldri gjør harde oppbremsninger. Regenerering kan være veldig uvant når man setter seg inn i en elbil for første gang, spesielt på glatt underlag.
Med engang du slipper bremsen så regenerer elbilen strøm, for å gjøre det så bremser bilen også opp. Ett godt tips er å teste det på en parkeringsplass før du kjører ut i trafikken, og hvis det er glatt ute er det ofte lurt å skru det av eller sette ned hvor mye den regenerer.
Hvorfor ligger ikke MG i listen her?