Salg av bil til utlandet kan virke skummelt, men det er faktisk ofte gode grunner til at kjøpere i utlandet ønsker å kjøpe norske biler. Det er ofte endringer i markedet som at det ikke lenger er selgers marked her i Norge, eller avgiftspolitikk som gjør at vi har mange av en type bil som gjør at det i noen tidsperioder blir større salg av bruktbiler til utlandet.
Hvorfor biler selges til utlandet
Det er som regel samme type bil som går til samme marked. Eksempler er Hiace til Afrika som har vært en gjenganger i mange år i følge NRK. Nå for tiden selges det også mange firehjulstrekkere til Ukraina, og elbiler til land rundt om i Europa.
Les gode tips om salg av bruktbil her.
Elbiler – Norge har i forhold til andel bruktbiler en veldig stor prosent elbiler som bruktbiler på markedet. Dette gjør at mange kjøpere i utlandet lettere finner den brukte elbilen de er på utkikk etter her.
Kronekurs, og hvordan bruktmarkedet generelt er for elbiler spiller også inn. Derfor svinger det ganske mye i perioder hvor mange brukte elbiler som blir eksportert til utlandet. Andre faktorer er at det rett og slett ikke er så mange brukte elbiler i andre europeiske land, derfor blir de vi har i Norge mer ettertraktet.
Veteran / Spesielle biler – Av både luksusbiler og eldre veteranbiler er ikke utvalget så stort. Det gjelder spesielt hvis bilen har sjeldent utstyr eller bare er en begrenset utgave av en modell. Disse bilene er det ofte kjøpere i utlandet som følger med på over hele verden, og derfor kjøpes noen av de fra Norge også.
Periodevise populære biler for eksport – Når det skjer ting i verden så påvirker det også noen ganger bruktbilmarkedet. At firehjulstrekkere blir eksportert til Ukraina er et eksempel på det.
Dette har også skjedd tidligere og vil garantert skje i fremtiden også. På mange måter er brukte elbiler også et eksempel på dette. I fremtiden når elbiler er mer etablert i resten av Europa vil det neppe foregå noe særlig eksport av brukte elbiler fra Norge til andre Europeiske land.
Vær kritisk med hvem du selger bilen i utlandet til
Ikke bare kan du bli utsatt for svindel, men det er litt ekstra arbeid med å selge bil til utlandet. Derfor burde du også forsikre deg best mulig om at personen faktisk er seriøs, for det er kjedelig å avregistrere bil for så at kjøperen trekker seg.
Med fordel kan du utelukke de som ikke engang fremlegger en plan for hvordan de ønsker å kjøpe bilen. Om kjøper skal besikte bilen i Norge før kjøp så må du uansett få penger på konto før bilen sendes ut av landet!
Om kjøper fremlegger en plan som virker seriøs med tanke på kjøpsprosessen og hvordan bilen skal overleveres er det en mye større sannsynlighet for at det er en seriøs kjøper.
Prosessen for å selge bil til utlandet
Det er viktig å ha en ekstra grundig prosess og planlegge godt når du skal selge en bil til utlandet.
- Penger på konto først! Dette er viktig, for hvis bilen blir sendt ut av landet er det ofte nesten umulig å få igjen penger om du blir svindlet
- Kjøper må ha vognkort del 1 og 2 for å registrere bilen i sitt eget land. Sørg for at du har begge deler før du avregistrer bilen!
- Skriv en kjøpskontrakt. Selv om du selger bilen til utlandet burde du behandle det som et vanlig bruktbilsalg. Les mer om hvordan du selger en bruktbil her.
- Start med å avregistrere bilen, og levere inn skiltene til en trafikkstasjon. Sørg for at du avregistrer bombrikke, og eventuelle innlogginger du har på bilen hvis det er en nyere bil.
- Bilen må omregistreres på ny eier, om personen er i utlandet og ikke henter bilen selv så er det fortsatt mulig og ikke minst best at dette blir gjort på forhånd.
- Når bilen er omregistrert, og du har penger på konto kan bilen hentes av kjøperen. Siden bilen ikke har skilter kan den heller ikke kjøres til utlandet, eller i Norge og må fraktes på annen måte. Hvis ikke må det ordnes prøveskilter for alle landene den skal fraktes igjennom.
Hvordan du unngår å bli svindlet
Har du heftelser på bilen så burde de innfris før du starter prosessen med å avregistrere bilen. Om kjøper kommer til Norge for å hente bilen, eller ordner transport som skal hente bilen til en avtalt dato så kan det ofte føre til at du plutselig står i en situasjon hvor du potensielt kan bli lurt.
Les om andre måter å selge bruktbil på her.
Derfor må du helt fra starten av være tydelig på at penger skal være på din konto før salg, og uansett hva som skjer av uforutsette hendelser så fraviker du ikke fra dette. Eksempel er at personen kommer til Norge kun for å hente bilen men venter med å overføre penger til personen har sett bilen. Om det er tilfelle så gjør kjøper oppmerksom på at han også må vente med å få nøkler til bilen før du har mottatt penger på konto.
At kjøper ikke ønsker å overføre penger til deg før han har sett bilen er helt greit. Så lenge kjøperen også forstår at det betyr at han muligens må tilbringe noen dager i Norge og vente på å få nøklene til bilen.
Det er ikke i utgangspunktet mistenkelig at kjøpere i utlandet er interessert i noen norske bruktbiler. Men om det ikke er en spesiell grunn til at kjøperen kan være interessert blir det for mistenkelig. En helt ordinær bensin eller diesel bil vil det være mer mistenkelig at en utenlandsk kjøper er interessert i.
Burde du selge bilen til utlandet?
Det burde være en årsak for at du selger en bil til utlandet, for det er en litt mer omfattende prosess. Og selv om du gjør prosessen grundig er det mer risiko involvert, oppstår det problemer er det vanskeligere å ordne opp i det når kjøper befinner seg i et annet land.
Les mer om å reparere bil i utlandet!
Om du har en bil du sliter med å selge kan det være en god grunn til å vurdere seriøse bud fra utlandet. Det samme gjelder om du kan få en bedre pris. Å alliere seg med en bilforhandler som har erfaring med salg til utlandet kan være lurt, spesielt om det er snakk om kostbare biler.
Det er viktig at kontrakten sier alt om reklamasjonsansvar som skal gjelde. Les mer om å «selge bil som den er» her.