Bakhjulsdrift forbindes ofte med biler som er mer lekne og sporty, mens forhjulsdrift er det som har dominert markedet de siste tiårene. Kombinasjonen er selvsagt firehjulsdrift, men det koster mer. Her vil vi ta for oss fordelene og ulempene med begge deler, og hvordan nye elbiler uten firehjulsdrift kanskje vil endre på den dominansen fremhjulstrekkere har fått på markedet.
Forskjellen er om du blir dyttet bakfra eller om du blir dratt fremover. De fleste trives best i en bil med forhjulsdrift på grunn av responsen bilen gir når det er utfordrende kjøreforhold. Har du kjørt deg fast i snøen? Les triksene for å komme deg løs her.
Hva er best?
For de aller fleste er bilen først og fremst et transportmiddel for å komme seg fra A til B. Med det utgangspunktet er ofte forhjulsdrift det beste, grunnen er godt grep og du opplever ikke at bakenden sklir ut hvis du er uforsiktig.
For små biler uten veldig mye krefter er det best med drift på hjulene som styrer også. De er sjeldent veldig tungt lastet, og derfor blir vektfordelingen også god. Det som skiller når forhjul eller bakhjulsdrift er best har mye med hvor mye krefter bilen har, og ikke minst hvor tungt den er pakket. Det er på grunn av dette at de aller fleste småbiler har forhjulsdrift, mens noen av de større familiebilene har fortsatt med bakhjulsdrift.
Det er spesielt Mercedes og BMW som har fortsatt med bakhjulsdrift på familiebilene sine det siste tiåret. BMW har på noen av modellene som f.eks. 1-serie kommet med forhjulsdrift. Grunnene er mange, blant annet pris, BMW har også uttalt til BilNorge at de fleste kundene uansett ikke klarer å skille mellom for eller bakhjulsdrift.
Små biler med forhjulstrekk fungerer godt på vinteren, så lenge de ikke er lastet veldig tungt. Siden driften er på de samme hjulene som styrer så er det ekstra kritisk meg god vektfordeling. I det daglige fungerer derfor forhjulsdrift også ofte best på vinteren. Problemet er når de blir lastet veldig tungt i bakenden av bilen, for da får ikke forhjulene lenger like godt feste.
Er bilen din vinterklar? Les hva du burde ha i bilen her.
Raske biler med motoren foran og forhjulsdrift gir føreren mer jobb enn hva man ville hatt med bakhjulsdrift, fordi du får mye krefter i forhjulene som også skal styre bilen. Av denne grunnen har også mange sportsbiler motoren bak, eller bakhjulsdrift. Plasseringen av motoren på sportsbiler er langt fra tilfeldig, små justeringer av plasseringen gir enorme forskjeller i grep når vektfordelingen er god.
Eldre biler med bakhjulstrekk kjørte ofte rundt med vekt gjerne i form av en sekk med sand i bagasjerommet for å gi mer grep. For nye sjåfører som i dag prøver en eldre bil med bakhjulsdrift kan det være en stor overraskelse over hvor ulikt de kan oppføre seg på vinterveiene. Det sagt kan du med god vektfordeling ofte få en minst like god bil på vinteren med bakhjulsdrift også. På mindre biler er det også ofte mindre vekt, det gjør at forhjulsdrift kan være en stor fordel siden den lille vekten som er hjelper mye å ha over drivhjulene.
Pris er også en stor faktor – Forhjulsdrift er billigere
De aller fleste biler har motoren foran, og når den er foran kan den bygges rimeligere når bilen også har forhjulsdrift. Kraftoverføringen er enklere og rimeligere når motoren er rett over drivhjulene som også skal drifte fremgangen til bilen.
Når bilprodusenten ikke trenger kardang bakover for å kunne drifte bakhjulene fra motoren som sitter foran så blir også produksjonskostnadene lavere. Med stor konkurranse på pris, og at de fleste biler har konkurrenter med lignende biler blir det vanskelig å forsvare ekstra kostand for bakhjulsdrift. Dette er også en av grunnene til at nesten alle fossilbiler enten har fått fire eller forhjulsdrift.
Elbiler og bakhjulstrekk
Mange har undret seg over nye store og tunge elbiler som kommer med bakhjulsdrift, som eneste alternativ til forhjulsdrift. Det gjelder faktisk nesten alle elbiler som er laget på egen plattform og ikke en plattform som i utgangspunktet var til fossilbil. Selv store SUV-er selges med bakhjulsdrift. En elbil på vinterveier bruker mer strøm, les hvordan du kjører mer økonomisk her.
Grunnen er enkel, og faktisk ganske god. Elbiler er tunge men de har god vektfordeling, det gjør at bakhjulsdrift blir gunstig. Siden de ofte også er motorsterke slipper man ulempene det medfører med mye krefter og forhjulsdrift, det oppleves som bilen ikke kjører rett og krever at sjåføren må «holde» bilen igjen. Når driften er på bakhjulene brukes rattet kun til å styre drivhjulene, istedenfor at du nærmest må tviholde på rattet for å få bilen til å kjøre rett frem uten å vingle.
Se oversikt over elbiler med firehjulsdrift her.
Selv om det har kommet mange elbiler med mye motorkraft og bakhjulsdrift oppfører de seg ikke som eldre biler med bakhjulsdrift. Bakenden slipper ut ved pådrag når det er glatt, men elektronikken begrenser sjåføren fra å kunne «leke» seg på vinterføre. Faktisk er det mange av sikkerhetssystemene som ikke er mulig å skru av i det hele tatt. Har du aldri kjørt en bil med bakhjulsdrift er det lurt å prøve på en parkeringsplass før du kjører bilen rett ut på glatte vinterveier. Med nye biler har du godt grep, men bilen oppfører seg annerledes enn hva mange er vant til at bilen gjør.
Pigg eller piggfritt på elbil? Les om Fordelene/ Ulempene her.