Noen ganger starter bilen plutselig ikke, de fleste av oss har opplevd det før. Det er alltid like kjedelig, men det er ofte ikke så dyre eller vanskelige ting å fikse som er grunnen til at bilen ikke starter.
Det første du må gjøre er å høre etter hva som skjer når du vrir om nøkkelen. Hører du at starteren går skikkelig? Da har du strøm på bilen. Er du litt usikker på om starteren går skikkelig eller høres den litt treig ut, da kan det skyldes at du har lite strøm på bilen. Vises batteritegnet som feilmelding i instrumentpanelet i tillegg så er det en god indikasjon på at det er batteriet.
Først av alt – Sjekk batteriet
Feilsøking av batteriet kan gjøres på flere måter. Du kan måle spenningen på det med ett multimeter. Har du god tid så kan du lade det opp, bytte batteri fra en annen bil, eller prøve å starte bilen med startkabler. For at bilen skal få strøm må kablene til bilen ha god kontakt med polene på batteriet. Sjekk for irr på batteripolene og rens dette bort hvis det er irr der.
Hvis du har ett multimeter er det DCV som den skal stå på. Og du skal måle 12,6 volt. Intervallet skal som regel være 20 DCV på multimeteret. Måler du litt under 12,6 Volt så kan det være greit. Komme den på under 11 så er det veldig flatt batteri.
Tar du med batteriet til ett verksted så kan de sjekke for deg om batteriet er ødelagt. Dette er veldig enkelt og hvis de tar noe betalt for det er det som regel veldig lite. Batterier varer ikke evig, etter 4 år så begynner de fleste batterier å bli modne for utskiftning. Dette kommer veldig an på bruksmønster. Bare husk at den dagen det går i stykker gjerne er en av de kaldeste dagene hvor du da plutselig ikke har ett batteri som har nok strøm til å starte bilen hvis du velger å kjøre batteriet helt ut.
Spesielt når det er kaldt ute og 12V batteriet ikke er fulladet sliter mange biler, spesielt elbiler og dieselbiler med å starte. Derfor anbefaler vi å ha en startbooster liggende i bilen, det vil gjøre at du mye enklere får startet bilen!
Feil på starter eller dynamo
Starteren – Har du lys i bilen og ikke hører at starteren går så betyr det at du har strøm på batteriet. Er det ingen lyd fra starteren når du vrir om nøkkelen så er det en indikasjon på at det er ett problem med starteren. Du burde prøve å lade opp batteriet først så du er sikker på at det ikke bare er veldig lite strøm på batteriet. Det å slå på starteren kan noen ganger fungere, bruk gjerne en gummihammer. Hvis det fungerer så vet du helt sikkert hva feilen er. Noen ganger så holder det å bare bytte elektronikken på starteren, eller selve starteren og ikke elektronikken. De selges uansett som regel alltid samlet hvis du kjøper en ny starter. Du kan også måle at det faktisk kommer strøm frem til starteren, hvis det gjør det så er det sannsynligvis starteren som er årsaken til at bilen ikke starter.
Les hvordan bytte starter selv her.
Har du ikke strøm og bilen er helt død så er det flere muligheter for hva feilen kan være. Start med å lad opp batteriet helt, hvis det går tomt fort så er det en indikasjon på at det kan være ett problem med dynamo. Først må du være sikker på at batteriet er i god stand, ellers kan det også skyldes dårlig batteri. Ta en visuell sjekk i motorrommet, da vil du fort se om f.eks multireimen er inntakt ellers kan det også være årsaken. Gå også over kablene til batteriet, og sjekk at det ikke er mye irr som gir dårlige koblinger. Gjerne ta med batteriet inn hvis det er veldig kaldt ute for å varme det opp, men om batteriet er defekt må det uansett byttes ut.
Diagnose – Ofte det første som burde gjøres!
Om bilen ikke har noe strøm må den lades opp, men det er uansett en feil for bilen skal ikke gå tom for strøm. Mye småkjøring, snikstrøm eller sprengkulde kan være årsaker som gjør at det ikke er noe feil med bilen. Hvis en av de tre gjelder for deg og bilen starter etter du har ladet opp batteriet er det ikke nødvendivis noe mer du trenger å gjøre.
Gjentar problemet seg, eller at det ikke hjelper å lade opp batteriet så er det første du burde gjøre å ta en diagnose på bilen. Det gjør du enkelt selv, og å ha ett diagnoseapparat i bilen kan spare deg for mange tusen i verkstedregninger!
Sikringer – Enkelt å sjekke!
Er du usikker på hvorfor bilen ikke starter så er det viktig å gå over sikringene før du feilsøker bilen mer, eller begynner å bestille deler til hva du tror er feil.
De fleste biler har flere sikringsbokser, ofte innvendig ved førersete ca der hvor åpneren til panseret er. Det er også ofte en sikringsboks i motorrommet, gjerne i nærheten av batteriet. I instruksjonshefte til bilen så er det en innholdsfortegnelse for hva sikringene er til. Sjekk den først, for det er mange sikringer og du trenger ikke å sjekke de som ikke er aktuelle. Hvis du ikke finner instruksjonshefte så finner du skjemaer på nettet også som viser hvilke sikringer som er til hva.
For å sjekke sikringen så tar du ut sikringen du ønsker å sjekke. Som regel sitter det en liten klips i panelet til sikringsboksen som du kan bruke for å ta ut sikringene enklere. Når du har tatt ut en sikring så sjekker du at tråden inni den er hel. Er den ikke hel så betyr det at den er ødelagt. Du kan sammenligne med en annen sikring hvis du er usikker på om den er hel eller ikke. Husk at sikringene du tar ut må settes inn igjen i samme kontakt som du tok den ut av.
Vær oppmerksom på at hvis det viser seg at det er en av sikringene som har gått så er det sannsynligvis en grunn til det. Som oftest at noe får for mye spenning eller at det er dårlig jording ett sted. Sikringene skal ikke gå vanligvis, så selv om det fungerer når du bytter sikringen er det muligens noe som kommer tilbake hvis du ikke får det utbredt.
Starteren går, men bilen starter ikke
Hvis du hører at starteren går, men bilen bare «hoster» og ikke vil starte så er det flere ting som kan være grunnen til det. Før i tiden var det ganske vanlig å bruke startgass om vinteren på biler som ikke ville starte i kulde. På nyere biler er ikke dette nødvendig, og det skal egentlig ikke være det på gamle biler heller. Det du derimot kan bruke startgass til er for å lettere feilsøke hvorfor bilen ikke vil starte. Hvis bilen starter når du bruker startgass og så dør ut fort etterpå så er det en indikasjon på at den ikke får drivstoff. Vær oppmerksom på at det er mange meninger om bruk av startgass og spesielt på nyere biler så frarådes det.
Det letteste å sjekke er sikringen til drivstoffpumpen, er den hel så er det selve drivstoffpumpen som må sjekkes. Det finnes målere som kan måle at pumpen lever trykk og som måler trykket til drivstoffet, har du det så er det enkelt å se om bensin eller diesel pumpen fungerer hvis du vet hvilket trykk den skal ha. Sørg for at du faktisk har nok drivstoff på tanken, spesielt hvis drivstoffmåleren ikke fungerer. At drivstoffpumpen går i stykker er ikke en veldig uvanlig feil, men det varierer veldig fra bil til bil hvor stor jobb det er å skifte den ut. Er du i tvil om den er ødelagt og det er en stor jobb å skifte den ut så kan ett verksted måle trykket for å finne ut for deg om den er ødelagt. En annen måte å finne ut av det på er selvsagt å koble fra ledningen hvor drivstoffet blir pumpet inn i motoren. Dette kan derimot være veldig farlig siden det vil sprute ut bensin hvis drivstoffpumpen fungerer.
Hvis bilen ikke starter med startgass
Husk at med biler som starter så dreier feilsøkingen seg mest om å utelukke hva det sannsynligvis kan være. Har du prøvd å starte bilen med startgass uten å få start kan det være en indikasjon på at det er ett problem med tenningen. Da vil det være lurt å sjekke at tennpluggene er i orden. Det er flere måter du kan gjøre det på, det enkleste er å skru ut tennpluggen, eller glødepluggen som det heter på diesel biler. Sjekk opp mot servicehefte om det er tid for at de burde byttes.
Tennplugger koster ikke så mye og er viktige for en driftsikker bil. Det finnes måleverktøy du kan bruke for å sjekke tilstanden på tennplugger. For glødeplugger kan du faktisk måle med ett multimeter om de fortsatt er funksjonelle. Hvis det viser seg at bilen fortsatt ikke starter vil det være lurt å få tatt en diagnose av bilen. Det vil kunne gi gode hint på hvor neste del av feilsøkningen burde fortsette.
Godt vedlikehold gir driftssikker bil
Har bilen kjørt langt og du ikke lenger følger servicehefte så er det endel ting som uansett alltid må vedlikeholdes. Startere og dynamo er eksempler på deler som har begrenset levetid. Det meste kan du fikse selv, og spare mye penger på. Ofte avhenger mye av hvilken bil du har også, på noen biler så er det veldig mye mer tidkrevende og fikse ting enn på andre biler.
Sjekking av væskenivåer er ett minimum på hva som må gjøres jevnlig. Gjør du det så vil du oppdage når det kommer lekkasjer, og kanskje oppdage det før det rekker å bli så kritisk at det blir kostbart å fikse. Vedlikeholdslading av batteriet er nødvendig etterhvert for de fleste bilbatterier. Spesielt når du kjører korte turer og det er bitende kaldt ute. Planlegger du å gjøre en del reperasjoner på egenhånd vil ett diagnoseapparat kunne hjelpe deg endel. De har sine begrensninger, avhengig av type og som regel pris. Men når de klarer å finne feilen vil det ofte kunne spare deg for veldig mye tid.