Noen er vokst opp med å skru på bil selv, mens andre etterhvert får lyst til å prøve seg frem. Uansett om det er for å spare litt penger, vite at jobben er gjort ordentlig eller at du har fått deg en ny hobby så er det viktig å vite hva du egentlig har lov til å gjøre.
Om du skal skru på bil selv så er det en ting du må vite på forhånd, og det er hvordan det påvirker garantien på bilen din! Har du fortsatt garanti på bilen, så skal det heller ikke være behov for å skru så mye på bilen. Og servicer må ofte tas hos et autorisert verksted for å beholde garantien. Det er noen unntak her, men sjekk det nøye for din garanti hvis du har tenkt å skru på bilen.
Til en viss grad kan det å skru på bilen selv også gå utover bruktbilverdien. Det er mest når det er snakk om nye og ganske kostbare biler. Av slitedeler vil det neppe ha noe å si, så lenge det blir gjort ordentlig. Dokumenter gjerne det du gjør, spesielt av oljeskift og slitedeler.
Hva er lov å gjøre selv?
Det er nesten ingen grenser for hva du har lov til å gjøre på din egen bil, det er viktig at det ikke er mot betaling! For dette er hva som gjelder når du som privatperson skrur på din egen bil.
Selv om du har lov til å gjøre det meste selv så stoppes du ofte fra å gjøre det på nyere biler. Det er fordi du trenger diagnoseapparater som kan snakke med bilen, og her har de sjeldent gjort det enkelt for at du skal få gjøre noe selv.
På litt eldre biler kan du egentlig gjøre alt selv, men det ville krevd endel spesialverktøy. På nyere biler, og selv på elbiler så er det fortsatt mye slitedeler du fint kan skifte på egenhånd.
På elbiler og hybridbiler er det ikke lov å jobbe med noe av det som gjelder selve fremdriftsbatteriet, og høyspenning i følge forskriftene.
Verktøyet du trenger for å skru på bilen selv
Mange har allerede litt verktøy i garasjen, men et lite minimum burde du ha hvis du skal skru på bil selv. Spesialverktøy vil du trenge etterhvert, men det er best å kjøpe inn når du trenger det.
- Jekk/ Støttebukker – Den som følger med til bilen er ikke noe særlig å bruke utenom til nødstilfeller. Bruk alltid støttebuker, les hvordan de skal brukes her!
- Pipenøkkelsett – Med et pipenøkkelsett kan du gjøre veldig mye, nesten alt på bilen!
- Skrustikke – Dette trenger du ikke med engang, men når du først trenger den så er den veldig kjekk å ha
- Hammer/ rustløser – På eldre biler sitter det ofte godt fast, så det er lurt å stille godt forberedt.
- Diagnoseapparat – Dette trenger du ikke i starten, men etterhvert vil det være gull verdt å ha når du skal feilsøke
Hvordan lære seg å skru bil selv
Når du skrur selv så er det ikke mer komplisert enn at du må skru det sammen igjen på samme måte som du demonterte, både veldig enkelt og vanskelig. Du kommer aldri til å angre når du dokumenterer godt hva du gjør med bilder, det er gull verdt hvis du blir usikker når du monterer igjen.
Heldigvis finnes det både bøker som Haynes manualer for mange bilmodeller, og veldig mange gode instruksjonsvideoer. Hadde det ikke vært for dette så ville det vært ekstremt mye vanskeligere.
I mange lokalmiljøer er det også verksteder og klubber hvor du kan få hjelp, og leie deg plass for å skru på egen bil. Skal du gjøre reparasjoner som du ikke har gjort før er det å snakke med noen som er erfarne det beste du kan gjøre.
Hvorfor det er lurt å skru på bilen selv
De fleste starter med å skifte hjul på bilen selv, for så å ta mindre reparasjoner som dukker opp etterhvert. Bytte av bremser, lys, motorolje, bilbatteri og sånne små skrujobber er noe alle som vil fint kan få til selv.
Om du ikke har noe lyst så finnes det andre ting du heller burde gjøre. Men hvis det er noe du liker så er dette noe som er veldig godt timebetalt å gjøre istedenfor å sette bilen hos et verksted.
For mange vil prisen være det som gjør at fristelsen for å begynne å skru starter. Noen vil aldri tenke tanken, men de som gjør det vil ofte ende opp med å like det godt. Har du et godt sted å stå når du skrur, og ikke minst verktøy som fungerer vil det gjøre det veldig mye bedre å skru!
De fleste verksteder leverer veldig godt arbeid, men når du gjør det selv så er det din egen bil og du er nok den som bryr seg aller mest om den. Kvaliteten på arbeidet er nok ofte minst like bra på det som gjøres rundt om i garasjer hjemme som på verksteder.
Tenk sikkerhet når du skrur selv
Problemet er ofte når man «skal bare», derfor er det viktig med gode rutiner når du skrur på bil. Det farligste er hvis f.eks. bilen ikke står trygt jekket opp med støttebukker under. Aldri ta hender eller kroppsdeler under bilen før du har gjort det.
Angående å bytte bremser selv og andre ting som har med sikkerhet på bilen å gjøre så er det viktigste at du for det første følger en instruksjon nøye. Du må også alltid teste om det du har gjort faktisk fungerer mens du fortsatt er i trygge omgivelser.
Pass også på hender, både for kutt og lignende men spesielt for farlige kjemikalier. Skrur du mye vil dette over tid kunne gjøre ganske mye skader selv med væsker som ikke virker så farlige men fortsatt er merket som noe du ikke skal ha i kontakt med hendene. Arbeidsbriller er også noe du må ha, plutselig så er det noe som spruter og da er det ikke noe særlig å få det i øynene.
Så lenge du tar forhåndsregler er det trygt å skru på bilen selv. Det handler også mye om hva det er du gjør på bilen. Får du til å bytte hjul på bilen så er det ikke så mye annet du heller ikke kan få til så lenge det er noe du vil.
Det har absolutt skjedd at dekkeverksteder har glemt å skru til boltene på hjul og så levert ut bilen til kunden. Så ikke bare økonomisk er det fordeler med å gjøre det selv, men du vet om det er gjort ordentlig eller ikke også!